“Weg delegeren”

Bart beklaagt zich over het gebrek aan initiatief nemen in zijn team. Tijdens ons gesprek blijkt dat Bart de slag niet kan maken van “zelf doen”, naar delegeren.

Hij is een “werker” en wat zijn team vroeger niet gedaan kreeg, deed hij altijd vlug zelf.
Dit zijn The Next Level coaches: Eric & Lieve

Eric en Lieve

Bart sukkelt op dit moment echter met zijn gezondheid. De jaren in overdrive hebben hun tol geëist. De dokter heeft extra rust voorgeschreven. Bart is dus verplicht om taken door te schuiven. Hij noemt het zelf “weg delegeren”. Hij kan het niet meer aan, dus iemand anders moet het doen, maar dat loopt niet van een leien dakje. Er ontstaan frustraties. De samenwerking wringt en piept.

Wat gebeurt er precies?

Bart maakt hier de klassieke fout om plots een veel te grote sprong te maken van zelf doen naar laten doen. Ik merk vaker bij ondernemers of managers dat ze niet altijd de noodzakelijke tijd nemen om hun medewerkers in dergelijke situatie gericht te begeleiden.

De weg vooruit…

Alle taken die Bart zelf deed, omdat hij dat beter of sneller kon, vragen nu extra begeleiding. Als hij hieraan prioriteit geeft en mensen tijd en ruimte geeft, komt er snel verandering in de gespannen samenwerking.

Het is de basis van het situationeel leiderschap. Als je taken overdraagt, ga je ze niet zomaar wegschuiven naar een ondergeschikte of collega. Je gaat eerst een inschatting maken van de maturiteit en bekwaamheid van de persoon die de taak krijgt. Die vakbekwaamheid zal bepalen of je vooral gaat sturen (tot in detail uitleggen, tonen, voordoen) of vooral gaat ondersteunen (coachen, begeleiden). Als je deze basis van leiderschap over het hoofd ziet, groeit frustratie langs beide kanten. Investeer je in de relatie en ga je bewust vertragen om de boodschap over te brengen, dan kan je daar later de vruchten van plukken.

Voorzie tijd om taken te delegeren en pas je leiderschapsstijl aan de ontwikkeling van je medewerker. Geef je medewerker de tijd om te groeien.

Als er druk komt op je agenda als leider, kies er dan voor om de druk op een verstandige manier te verdelen over je team. Kijk verder dan het probleem en zie het als een kans om je team ruimte en verantwoordelijkheid te laten opnemen. Delegeren is een kunst, die je kan leren. Als je het op een goede manier doet, is het een uiting van respect en vertrouwen naar je medewerker. Jij krijgt daarvoor respect, vertrouwen en afgewerkte zaken in de plaats.

Waar ga jij prioriteit aan geven?

Breng je leiderschap naar The Next Level en maak van elke uitdaging een opportuniteit.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in!

Gratis webinar

In deze chaotische tijden waar standvastigheid en stabiliteit definitief tot het verleden lijken te behoren, zijn het vooral de emoties onrust en onzekerheid die de boventoon voeren. Wij willen hier graag een helpende hand lenen aan alle ondernemers die opnieuw willen leiding geven met vertrouwen
Sta jij ook open voor tips en raadgevingen om jouw persoonlijk leiderschap te ontwikkelen? Wil jij terug evolueren naar een effectief leiderschap waar je team zich als één man achter schaart? Schrijf je dan in voor onze gratis webinar en laat je opnieuw inspireren.