Waarom doe je het?

Wanneer stond jij de laatste keer stil bij de vraag waarom jij doet wat je doet?
Deze vraag is bij veel ondernemers en leiders op de achtergrond geraakt. Of de antwoorden op deze vraag zijn enorm vertroebeld. Daardoor staan velen voor enorme/zware uitdagingen die ze niet zouden kennen als deze belangrijke drijvende factor wel gekend zou zijn.
Dit zijn The Next Level coaches: Eric & Lieve

Eric en Lieve

Neem het voorbeeld van Jan, die zijn bedrijf jarenlang leidde met veel ´zorg´ voor zijn mensen. Onlangs kwam hij tot het besef dat hij de moeilijke gesprekken telkens opnieuw uit de weg ging. Gewoon omdat hij het allemaal leuk wilde houden en schrik had voor aanvaringen en discussies. Als het dan echt de spuigaten uitliep, sprak hij vanuit boosheid en frustratie. Door die opgestapelde emoties zagen zijn medewerkers enkel iemand die stond te schelden en te tieren.

Dat waren nu net niet de normen en waarden die Jan in zijn bedrijf wil nastreven. Nochtans kent Jan zijn waarden die hij in het bedrijf nastreeft. Hij schreef ze immers jaren geleden al eens op.
Maar… hij leefde zijn waarden niet!

Op moeilijke momenten worden we geleid door onze emoties en NIET door onze normen en waarden!
Hoe anders we dat ook willen. Op die momenten zit niet Jan achter het stuur van de communicatie, maar zijn emoties.
Vanuit schuldgevoel wachtte hij de volgende keer nog langer om te spreken, wat natuurlijk enkel kan uitmonden in een nog grotere escalatie van frustratie en emoties. Zolang Jan niet gaat zoeken naar wat hem tegenhoudt om te spreken, zal hij dit niet blijvend kunnen veranderen.

Het gevolg is natuurlijk dat Jan zijn energie letterlijk voelde wegstromen.

Herkenbaar?
We maken het uiteraard allemaal wel eens mee dat onze emoties het overnemen en ons gaan sturen. We zijn immers mensen. Als dat steeds terugkeert, hebben we ons een vraag te stellen: Wat is het onderliggende probleem?

In essentie is de zaakvoerder eigenlijk al lang zichzelf niet meer

De waarden van de zaakvoerder worden niet gerespecteerd…
Dat kan ook niet, want de zaakvoerder respecteert ze eigenlijk zelf niet. Hij gedraagt zich er niet naar, ook al heeft hijzelf wel dat gevoel. De cultuur die zich in het bedrijf vormt, ontstaat vanuit frustratie en verschillende reactiepatronen van medewerkers. Er ontstaat een sfeer van wantrouwen en stille oorlog, waar ogenschijnlijk in 95% van de tijd geen vuiltje aan de lucht is. In realiteit produceert heel de organisatie ondermaats, want er is geen globaal teamgevoel.

Er ontstaat een cultuur vanuit het oogluikend toestaan van gedrag, dat niet in de lijn ligt met de waarden.
Als je als zaakvoerder van een dergelijk bedrijf merkt dat het ´scheef´ zit, heeft het geen zin meer om je mensen terug te winnen met ‘cadeautjes’. Dit is enkel een vorm van symptoombestrijding. De enige manier die duurzame resultaten geeft, is om terug te gaan naar het fundament van het bedrijf.

Hier komt de fameuze ´waarom- vraag´ die dan weer gekoppeld is aan de waarden en de daaruit volgende bedrijfscultuur. En waarden starten bij het leiderschap van de ondernemer/ zaakvoerder. Want je kan niet ‘buiten’ jezelf functioneren, niet buiten wat jou ‘bepaalt’, wat jouw leven ‘zinvol’ maakt.

Om uit zo´n ingesleten patroon te stappen, zie je dat er in het bedrijf vaak gezocht wordt naar verschillende lapmiddelen en rationele oplossingen. Dat uit zich ook in toegevingen bij fout gedrag van medewerkers in bepaalde situaties. Of er wordt een teambuilding evenement georganiseerd. Dat neemt de oorzaak niet weg, hoe leuk die activiteit ook is. Vaak wordt er gerationaliseerd dat mensen verschillend zijn en dat is ook zo en het is helpend dat te weten. Dat mensen uiteindelijk hun job komen doen en daarnaast hun leven hebben… al zijn we ook een heel aantal uren op ons werk. En daar zijn we ook ‘mens’. De lijst aan nepoplossingen en uitvluchten is eindeloos.

Het kan anders!

Waar het om gaat, is dat de leider vaak zijn connectie en commitment met de waarden van zijn bedrijf kwijt is.
De leider moet in de eerst plaats terug naar de kern. Daarvoor is het nodig dat hij of zij open en eerlijk naar zichzelf durft te kijken.
Dit is geen oefening die je snel uitvoert omdat je leest of hoort dat daar de oplossing ligt. Het is een proces waar je instapt, waarin je terug voeling zoekt met je oorspronkelijk droom. Het is een proces waarbij je vooral ook terug voeling zoekt met jezelf en wat voor jou belangrijk is.

Het is durven voelen hoe belangrijk jouw missie is.
En om van daaruit de vrijheid te creëren en de moed te vinden om ook de moeilijke beslissingen te nemen en lastige conversaties aan te gaan. Daar zit blijvende verandering die na verloop van tijd geen ‘energie’ meer kost maar energie zal geven! En je dus die VRIJHEID brengt!

Ontwikkel je leiderschap van binnenuit!

Dat betekent dat je niet meer aan symptoombestrijding gaat doen, maar dat je leert om de aandacht naar binnen te laten gaan. In die stiltemomenten en zelfreflectie kan je de kracht, de moed en het vertrouwen terug gaan opbouwen.
Het is een utopie om te denken dat zoiets kan in een vingerknip.
Het start met bewustwording. Van daaruit ga je anders naar de situatie en je mensen kijken.
Het is een kwestie van duidelijkheid krijgen over wat voor jou belangrijk is om dat te voelen en te bereiken.

Dan komen we onvermijdelijk terug bij je waarden, je missie en je visie.
Nu begrijp je hopelijk ook dat echte waarden niet kunnen komen vanuit een marketingstudie in functie van wat in de komende periode populair of verwacht wordt. Echte waarden hebben niks te maken met hippe termen of ronkende slagzinnen. We leven nu eenmaal ook een stukje ‘leven’ op ons werk. We zijn daar wie we zijn en dat bepaalt ons gedrag en onze ‘acties’. Daar kunnen we nu eenmaal niet buiten. Koppelen we dat los van elkaar, dan raken we vroeg of laat ‘uitgeput’.

´VAN DE NOOD EEN DEUGD MAKEN´

In dit oude spreekwoord zit nog steeds veel wijsheid.

Zoals we al eerder schreven worden tijdens een crisis (Corona of andere) de pijnpunten sterker naar boven gebracht. Een crisis werkt vaak als een bewustzijnsversneller. De nood om het ´anders´ te doen, wordt voelbaarder. Van de nood een deugd maken, betekent in werkelijkheid dat je op dat moment je waarden omzet in actie, waardoor er een beweging komt van binnenuit.

Want de bedrijfscultuur wordt bepaald door de acties die vanuit de eigen waarden, elke keer opnieuw ondernomen worden. Het zijn de acties die bepalen wie je bent en hoe je gezien wordt, niet wat je allemaal denkt of voelt.

Wanneer jouw waarden terug stroken met de acties die je onderneemt, zal je merken dat het eenvoudig wordt. Als je het contact met je waarden toelaat, zal je lichaam de beste thermometer zijn. Je voelt letterlijk wanneer het goed of fout zit. Ik garandeer je dat het dan simpel wordt. Wat ik je ook kan garanderen, is dat het in het begin niet noodzakelijk gemakkelijk is.

Er is moed voor nodig om de dingen te zeggen die gezegd moeten worden.
Er is vaardigheid voor nodig om te spreken op een respectvolle, verbindende en inspirerende manier. Dat kan je leren.

Alles begint met jouw moedige keuze om je leiderschap op te nemen

We helpen jou alvast op weg:

  1. Maak van de oefening naar de ´waarom- vraag´ geen kunstje.
    Het is en blijft het fundament van je onderneming en je leven.
    Wat is het antwoord op jouw ´waarom- vraag´?
    Heb je dat helder voor jezelf?
    Kopieer niet zomaar waarden omdat ze nu ´in´ zijn.
  2. Wat je doet, is bepalend voor wie je bent.
    Wat jij als leider voordoet (en toelaat), zal de cultuur bepalen.
    Zie je het zelf niet meer? Dat is mogelijk.
    Vraag het aan iemand die nieuw begint of pas het bedrijf binnen komt.
    Wat valt hem of haar op? Een eerste indruk is ontzettend belangrijk.
    Neem je tijd en luister, zonder te argumenteren of te ´ja, maar-en´.
  3. Durft te voelen en praat veel met jezelf vanuit een vermogende, krachtige houding.
  4. Beslis.
  5. Zet de eerste stappen en praat met je mensen.
  6. Wees consequent.
    Elke keer herhaal je de missie.
    Dagelijkse meetings horen nog steeds tot één der beste manieren om de vinger aan de pols te houden en veranderingstrajecten door te komen.
  7. Herhaal. Herhaal. Herhaal.
  8. Eigenlijk is er voor dit thema slechts één geheime formule: wees jezelf.
    Het komt altijd terug op de vraag wie jij bent.
  9. Er bestaat geen ´quick fix´.
    Het is een proces. Het is iets wat je als leider niet kan delegeren!

Laat jezelf toe om af en toe even stil te vallen, om terug contact te maken met de beste versie van wie jij bent. Ook om terug contact te maken met de vraag: ´WAAROM DOE JE HET?

Ingebakken overtuigingen en gewoontes die bij jezelf ontstaan zijn en verder uitgezaaid zijn in het bedrijf, zullen niet zonder slag of stoot verdwijnen. Je kan met dit inzicht alvast aan de slag. Wil je echt vooruit met deze uitdaging? Ben je bereid om daarvoor naar binnen te kijken en zelf naar jouw betere versie te groeien? Dan ben ik graag bereid om te luisteren naar je verhaal en samen met jou te bekijken hoe we jou naar dat Next Level kunnen begeleiden.

Gratis webinar

In deze chaotische tijden waar standvastigheid en stabiliteit definitief tot het verleden lijken te behoren, zijn het vooral de emoties onrust en onzekerheid die de boventoon voeren. Wij willen hier graag een helpende hand lenen aan alle ondernemers die opnieuw willen leiding geven met vertrouwen
Sta jij ook open voor tips en raadgevingen om jouw persoonlijk leiderschap te ontwikkelen? Wil jij terug evolueren naar een effectief leiderschap waar je team zich als één man achter schaart? Schrijf je dan in voor onze gratis webinar en laat je opnieuw inspireren.

Leiderschapsstijlen
02
oktober 2021
10:00
Leiderschapsstijlen
06
november 2021
10:00