Er zijn veel redenen om ermee te starten en veel zaken om rekening mee te houden. En er zijn natuurlijk ook enkele noodzakelijke voorwaarden om het te laten slagen. Een basisvoorwaarde is alleszins een switch naar coachend leiderschap. Bij zelfsturende organisaties krijgt leiderschap een andere -niet minder belangrijke- invulling. Het is een misverstand dat bij zelfsturing, leiderschap overbodig wordt. Leiderschap wordt niet meer synoniem van macht of positie, maar is iets wat ontwikkeld wordt doorheen de volledige organisatie of delen van de organisatie.
Wat zijn vijf belangrijke eigenschappen van een coachend leider?
- Bewustmaken
Wat samenwerken tussen mensen complex maakt, zijn vaak onderlinge oordelen. Het zijn meningen, zienswijzen, principes die we gaandeweg ‘opdoen’. Ze zitten in de weg om zuiver en constructief te communiceren. Het is een kunst als leider om mensen bewust anders naar dingen te laten kijken. Als het perspectief verandert, verandert ook de situatie. Als coachend leider ben je in staat om mensen rondom jou te laten groeien in bewustzijn. Dit is de basis van duurzame groei. Hoe maak je mensen bewuster? Dat kan je doen op vele manieren, maar in essentie is het altijd vanuit openheid en de bereidheid om te luisteren, aandacht te geven, terug te koppelen, samen stil te staan bij dingen die goed gingen en bij zaken die verkeerd liepen.
– - Consistentie
De coachend leider is heel consistent in zijn uitspraken en handelingen. Het maakt dat er een zekere voorspelbaarheid is wat je van hem of haar mag verwachten. You walk the talk. Dit is de basis van vertrouwen in de relatie met anderen. Dat vertrouwen is nodig om samen te kunnen evolueren en spanningen en meningsverschillen op een gezonde manier te laten bijdragen tot groei en vooruitgang. Vertrouwen blijft de basis voor leiderschap.
– - Doel en middel
In de “oude economie” werden mensen meestal gezien als een middel om doelen te bereiken of “dingen gedaan te krijgen”. In de huidige VUCA-wereld is het belangrijk om uitdagingen (dingen gedaan krijgen) te zien als een manier of een middel om mensen te laten groeien. Dat betekent ook dat er voldoende ruimte moet zijn om te groeien en “al doende” te leren met vallen en opstaan. Medewerkers éénmalig in opleiding sturen in de hoop dat nadien “alles” anders zal zijn is een gepasseerde utopie. Leren stopt nooit meer. Dat geldt voor iedereen in de organisatie en met grote waarschijnlijkheid.
– - Vragen stellen
De basis van coachend leiderschap is het geloof in het potentieel van de mens. Als je daarop vertrouwt, weet je dat de persoon in staat is om de antwoorden te vinden voor zijn uitdagingen. De snelste weg is om als leider bij uitdagingen zelf de antwoorden te geven. Als je echter gaat voor duurzame verbetering zal het stellen van de goede vragen je op lange termijn veel verder brengen en help je mensen om meer en meer op eigen benen te staan en verantwoordelijkheid op te nemen. Dat creëert bovendien tijd voor jou om met andere dingen bezig te zijn. De krachtige leider ziet in de ander al de mogelijkheden die de persoon zelf nog niet ziet. Mogelijkheden zien in de collega’s of “samen-werkers” betekent ook dat er mogelijkheden komen voor jezelf.
– - Falen mag
Hoe ga je om met fouten, voor jezelf en/of voor de leden van je team? Groei en verandering kunnen pas gebeuren als er ruimte is om fouten te maken én uit die fouten te leren. Uiteraard spelen de omgeving, de situatie en omstandigheden een grote rol. Durf jezelf eens in vraag te stellen over je houding hiertegenover en het kader dat je schept om groei toe te laten.
Het geheim van succesvol leiderschap zit in de échtheid en de kwetsbaarheid waarmee je mensen en situaties benadert. Coachend leiderschap wordt dan een manier om dat nog meer toe te laten en samen verder te groeien.
Ben je bereid om ook jezelf als leider even in vraag te stellen en naar je huidige leiderschapsstijl te kijken?
Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend en gratis coachgesprek.