Herken jij deze situatie? Of heb je een andere situatie die toch tot hetzelfde disfunctioneren van je team leidt? Is er een routine, situatie, manier van vergaderen die je energie vreet, je hondsmoe maakt? Je zin om te werken ontneemt?
Wil jij in de spiegel leren kijken en zien wat er echt gebeurt? Wil jij leren hoe je iets verandert opdat alles loopt zoals het hoort, zodat iedereen rust heeft en zijn werk als energie gevend kan ervaren? Dat Kan!
Deze situatie, zoals vele andere, is door de ingesleten patronen helemaal vergiftigd. Onze bedrijfsleider beseft niet dat ze in de draaimolen van de dramadriehoek zit. Ze probeert de klagers te helpen en de mopperaars tot begrip te brengen. Meestal lukt dat ook wel, waardoor ze ondanks alles toch maar blijft verder vechten om alles gedaan te krijgen.
Er is iets in onze bedrijfsleider dat dit gedrag naar boven haalt, ook al wil zij dat niet. Het ‘brengt’ haar ergens toch resultaat. Anderzijds raakt ze stilaan opgebrand en lonkt de burn-out als hierin niets verandert. Of nog erger, ze raakt haar bedrijf beu!
Hoog tijd om even stil te staan bij wat er echt gebeurt in dit team van stuk voor stuk bekwame medewerkers.
In elke situatie/drama herken je enkele typische acteurs. Van zodra je een slachtoffer, een aanklager en een redder herkent in de werksituatie, ben je letterlijk in de dramadriehoek verzeild geraakt.
In ons voorbeeld zien we een paar slachtoffers. Die houden zich koest als er opmerkingen gegeven worden. Als ze communiceren is het eerder in de vorm van berusting of om te klagen dat het niet gaat.
De aanklagers voeren het hoge woord en merken fouten op omtrent de organisatie en bij de anderen. Ze blazen hoog van de toren, mopperen erop los als ze voor de zoveelste keer dingen zien mislopen. Ze uiten heel sterk hun ongenoegen en vanuit dat gevoel willen ze zeker niet meewerken om de fouten die ‘anderen’ hebben gemaakt op te lossen.
Onze bedrijfsleider is in deze situatie letterlijk de redder. Met helpen en oplossen neemt ze verantwoordelijkheden op die in het team thuishoren en niet bij haar. Ze wil zo graag harmonie en delegeren in dergelijke situatie is erg moeilijk.
Het is heel confronterend om in de spiegel te kijken en te zien wat je eigen rol is in de situatie én te beseffen dat je ze mee in stand houdt.
Hoe we de negatieve spiraal hebben doorbroken?
Onze bedrijfsleider neemt de reddersrol op en dus verantwoordelijkheden die niet voor haar zijn.
De slachtoffers zijn tevreden want zij hoeven het niet op te lossen. Door het overnemen van de ‘redder’ geloven ze immers ook al en zijn ze steeds bevestigd in hun idee dat ze het niet kunnen. Als bedrijfsleider hebben we de taak om van onze ‘slachtoffers’ ‘dat’ te verwachten dat ze te doen hebben en mee te kijken naar hoe ze dat ‘zelf’ kunnen realiseren. Dan gaan ze geloven en ervaren dat ze het effectief kunnen en groeien ze. Zij worden creator.
De aanklagers zijn tevreden, want met hun opmerkingen gebeurt iets. Ze blijven echter gefrustreerd want ze zien en weten dat de oorzaak niet behandeld wordt. Bovendien ‘worden die nietsnutten niet ontslagen of terecht gewezen’. Het is heel belangrijk als bedrijfsleider het voordeel te zien van wat deze ‘aanklagers’ brengen en ze ervoor te erkennen. Niet op de manier waarop ze het brengen, maar wel door de inhoud van wat ze brengen effectief onder de loop te nemen met alle betrokkenen. Daardoor hoeven zij geen aanklager te blijven, maar worden mentor en experts die hun verantwoordelijkheid opnemen om de oorzaken ervan samen weg te werken. ‘Onze redder’ wordt zo een coach en dat geeft teamspirit.
Er zijn natuurlijk nog meerdere inzichten gegroeid tijdens ons gesprek en stappen gezet.
We zijn er vrij snel in geslaagd om het tij te keren. Dit gebeurde zodra de bedrijfsleider zich bewust ging worden van de dramadriehoek en haar rol daarin.
- Ze heeft inmiddels meer rust.
- Ze heeft het gevoel dat ze minder hooi op haar vork neemt.
- De productiviteit én de fun in haar team is drastisch gestegen.
Het vergt natuurlijk inzicht, moed en daadkracht om uit de dramadriehoek te stappen en de verantwoordelijkheden te laten waar ze thuishoren. Het vergt nog steeds de nodige alertheid, maar de rust en de effectiviteit in het team zijn weer zoals het hoort.
Onze bedrijfsleider herkent nu ook haar rol in de spiegel die haar team allang voorhield. Alleen kon ze het niet zien, maar nu begrijpt ze dat hoe harder zij ging praten en oplossingen aandragen, hoe stiller en bitsiger het werd aan de andere kant. Als je heel erg gefocust bent op de problemen en noden van de ander, merk je niet meer dat het een vervormd spiegelbeeld is van je eigen gedrag.
Heb jij ook uitdagingen en spanningen in je team?
3 tips om uit de dramacirkel te geraken en je team weer te laten draaien:
- Durf stil te staan bij jouw aandeel in het geheel.
- Leer de kunst om hierover te reflecteren en bewust te worden van de dynamiek.
- Kies ervoor om uit de dramadriehoek te stappen.
Wil je hier meer over weten? Ik bied je NU mijn waardevolle leiderschapsscan gratis aan.
Interesse? Gewoon hier aanmelden en ik neem aansluitend contact met je op om die doorbraak in te zetten en terug groeikracht in je bedrijf te brengen.