Aangezien ik die mail “nog snel” wou afwerken, zocht ik snel onder welke letters een “verborgen” inhoud zat, maar telkens ik sneller wou tikken, ging ik bij de letters A,W, … in de fout. Ik hield het een tijdje vol om fouten te tikken en telkens te verbeteren. Ik voelde ergernis opkomen en besloot om even heel diep UIT TE ADEMEN…
TIP!
Voel je een stressmoment opkomen? Zet je dan even rustig op je stoel en adem langzaam uit tot je echt alle lucht er uit perst… Inademen gaat vanzelf.
Je voelt je onmiddellijk een stuk helderder en de spanning verdwijnt.
In dat helder moment dacht ik aan de zevende wet van Stephen Covey “Neem je tijd om de zaag te slijpen”. Ik besloot om via Google even hulp te zoeken. Dit is wat ik vond:
Omschakelen met een eenvoudige toetsencombinatie van qwerty naar azerty:
“Als je computer ineens is overgeschakeld van azerty naar qwerty, dan drukte je waarschijnlijk per ongeluk op de linker Alt-toets en de Shift-toets tegelijk. Die toetsencombinatie wordt gebruikt om tussen de verschillende geïnstalleerde landinstellingen te schakelen. Met die toetsencombinatie kom je normaal gezien ook terug in de azerty-modus terecht.”
Overkomt het je ook wel eens dat er in de loop van je dag niets meer lijkt te lukken?
Sta dan even stil om te kijken tegen welke hobbel je steeds botst. Vaak is het goed om daar en dan de beslissing te nemen om die hobbel op te ruimen.
Ik vertaal:
Als de communicatie met je medewerker telkens ontspoort, neem dan even de tijd om bij jezelf te voelen waar het fout gaat. Reflecteer even en ga dan opnieuw in gesprek vanuit een andere houding. Neem tijd om de goede “golflengte” te zoeken om van daaruit terug in het gesprek te stappen. Mijn artikel over luisteren kan hierbij helpen.
Als je teveel tijd verliest met taken waar je niet in uitblinkt, zoek dan naar scholing voor jezelf of laat de taak aan medewerkers die daar veel sterker in zijn.
Als manager heb ik vele medewerkers, die voorheen al jaren zaten te knoeien op hun rekenmachine of in een eenvoudig rekenblad, op weg gezet om Excel op een professionele manier te gebruiken. Meerdere onder hen heb ik gemotiveerd om zich er in te verdiepen, waarna ze vaak beter en sterker werden dan ikzelf op dat vlak.
Waar kan jij een effectiviteitssprong maken in je leiderschap, je werk en/of je communicatie?