10 Tips hoe met conflicten binnen je bedrijf om te gaan!

Voor elke leider vormen conflicten binnen een team een speciale uitdaging.
Stel je eens een situatie voor waarin je met iemand verschilt van mening. Hoe reageer jij dan gewoonlijk?
Dit zijn The Next Level coaches: Eric & Lieve

Eric en Lieve

In functie van je persoonlijkheid, je opvoeding, je opleiding, je overtuigingen en de externe druk hebben de meeste mensen een stijl ontwikkeld waarin zij met conflicten omgaan.
Hoe doe jij dit?

  • Ga jij in competitie en ga je jouw gelijk afdwingen?
  • Zoek je voortdurend naar een oplossing waar alle partijen beter van worden?
  • Ben je bereid om voor een compromis te gaan (op zijn Belgisch)?
  • Ga je conflicten zoveel mogelijk trachten te vermijden?
  • Of ben je zelfs bereid om toe te geven en de duimen te leggen?

Conflicten zijn niet noodzakelijk slecht. Hoe je ermee omgaat bepaalt echter of het effect opbouwend of afbrekend zal zijn.

Ik geef je 10 tips om met conflicten om te gaan:

  1. Speel op steeds op de bal. Benoem de feiten. Ga niet wijzen naar de persoon.
    Maak gebruik van geweldloze communicatie en spreek in de IK-vorm.
  2. Verplaats je eens in de ander.
    Waar komt het ongenoegen vandaan? Vaak zit de oorzaak in misverstanden.
  3. Benoem de standpunten als je echt gaat onderhandelen.
  4. Zijn er meerdere culturen betrokken, hou hierbij rekening met de verschillen.
  5. Als de ander gelijk heeft, leg het dan bij en geef je ongelijk ook toe.
  6. Andersom is het juist belangrijk om je rug te rechten en de techniek van de hangende plaat te blijven toepassen.
  7. Schiet niet in je emotie. Je emotie is enkel het gevolg van hoe jij naar de situatie en de ander kijkt.
    Als je hier meer inzicht in wenst, is de tweede module van onze opleiding LEIDERSCHAP VAN BINNENUIT een echte aanrader voor je.
  8. Bekijk het STAR:
    SITUATIE: wat zijn de omstandigheden?
    TARGET: wat is het doel?
    ACTIE: wat kan je doen? Wat is er gebeurd?
    RESULTAAT: wat zijn de gevolgen?
  9. Ga niet in de loopgraven en hou de communicatie open
    .
  10. Neem een time-out als de gemoederen te hoog oplopen.

Je hoeft het niet alleen te doen. Vaak kan begeleiding van buitenaf effectief de lont uit het kruitvat halen.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in!

Gratis webinar

In deze chaotische tijden waar standvastigheid en stabiliteit definitief tot het verleden lijken te behoren, zijn het vooral de emoties onrust en onzekerheid die de boventoon voeren. Wij willen hier graag een helpende hand lenen aan alle ondernemers die opnieuw willen leiding geven met vertrouwen
Sta jij ook open voor tips en raadgevingen om jouw persoonlijk leiderschap te ontwikkelen? Wil jij terug evolueren naar een effectief leiderschap waar je team zich als één man achter schaart? Schrijf je dan in voor onze gratis webinar en laat je opnieuw inspireren.