De crisis brengt nog steeds heel veel onzekerheid met zich mee. Er blijven veel vragen en niet iedereen weet zich hier evengoed in te redden en ermee om te gaan.
De grote behoefte aan geruststelling en duidelijkheid blijft.
Ook bij jouw mensen in het bedrijf.
Jij, als leider, weet met moeilijkheden om te gaan.
Het hoort bij het bedrijfsleven, bij ondernemen.
Je bent flexibel en kan snel beslissen.
Je hebt overzicht. Jouw mensen hebben dat niet (of minder).
Het is daarom de ideale periode om extra betrokken te zijn en hen te steunen met jouw duidelijke visie: waar je heen wilt en waarom.
Dat geeft vertrouwen en houvast, waar ze nu erg nood aan hebben. Jij kan hun rode draad zijn.
Daar hoort ook bij dat je duidelijk zegt dat je nog niet het antwoord hebt voor bepaalde uitdagingen die zich aandienen.
“Nood breekt wet”, zegt men.
“Mensen zijn gewoontedieren”. Die uitspraak ken je wel.
Dat maakt dat mensen veranderingen meestal als ‘verlies’ gaan zien en niet als mogelijke verbetering of winst.
Deze onzekere tijden zorgen ervoor dat mensen plots in chaos zijn terecht gekomen waar ze alleen maar op hun manier kunnen mee omgaan. Er is geen andere optie. En hoe anders dat ‘omgaan’ ook is…. Het is tevens een houvast, een voorlopige structuur. Dat lijkt alsof mensen plots heel grote veranderingen aankunnen, waar je vroeger als ondernemer stapje voor stapje je mensen moest in meenemen. Het is de grote nood aan zekerheid en structuur die ervoor zorgt dat mensen deze veranderingen aan kunnen. Ze worden ervaren als ‘redding’ en niet als een ‘verandering’.
Het is dus erg belangrijk als ondernemer dat je voor jezelf gaat kijken naar wat jij in je bedrijf nodig hebt na de deze uitdagende tijd zodat je NU al onderzoekt en gaat weten wat te doen en wat anders moet dan voorheen. Er is naar je mensen toe geen lange weg nodig, omdat er momenteel geen weg is. Besef dit heel goed want het maakt het mogelijk om jouw bedrijf nieuwe, ´virusbestendige´ wegen te laten inslaan. Maak hier nu gebruik van in het voordeel van iedereen.
Als morgen de hele situatie stabiliseert, gaan je mensen dat ook doen
Met de structuur die dan in je bedrijf heerst. En chaos is ook een vorm van structuur, besef dat. De gigantische nood aan zekerheid en duidelijkheid gaat ervoor zorgen dat mensen de komende tijd de op dat moment heersende structuur krampachtig gaan vasthouden. Nog meer dan dat vroeger was, gaan zij dingen willen veranderen. Hun flexibiliteit is zwaar op de proef gesteld en ze hebben tijd nodig om te bekomen. Ik hoef niet te zeggen dat het daarna veel moeilijker zal zijn om iets te veranderen. Ze gaan je voor gek verklaren en het ook niet kunnen begrijpen. Laat staan dat je ze mee krijgt in de verandering. Het is een psychologisch erg logische reactie die ontstaat bij elke mens.
Een mens is nou eenmaal een gewoontedier.
Daarom, beste ondernemer, is het NU echt het moment om de weg in te slaan waar je naartoe wilt.
Het begint met de belangrijkste vraag:
Wat heb jij nodig aan zekerheid en leiderschap zodat je jouw bedrijf goed kan leiden en op een manier die past bij wie jij bent? En hoe ga je dat concreet vertalen naar je bedrijf om het samen met jouw eigenste persoon naar een volgend niveau te tillen? En evengoed naar een ´nieuwe bewustere tijd´. Want na deze uitdagende periode zal niets meer zijn wat het was. De manier waarop we onze economie hebben georganiseerd maakt ons heel kwetsbaar. Zeker door de manier waarop we onze samenleving rond en in functie van de economie hebben geregeld. We ondervonden al dat het ons niet echt gelukkig maakt. Dat kunnen we nu overdenken. Crisis zorgt voor bewustwording en die is de voorbije jaren langzaam gestegen. We kregen met deze uitdagende periode een klets in ons gezicht die ons meteen verplicht anders te gaan leven. “Het is ook tijd om anders te gaan leven”. Business as usual? Ik denk het niet.
Hoe begin je daar aan met je bedrijf?
Met antwoorden te vinden op een 10-tal vragen die je jezelf stelt:
- Wat was er voor deze uitdagende periode dat goed liep?
- Wat was er voor deze uitdagende periode dat niet goed liep en ik wil veranderen?
- Wat is er nu ‘nieuw’ door deze uitdagende periode, dat goed loopt en ik wil behouden?
- Wat is er nu door deze uitdagende periode dat niet goed loopt en ik niet wil behouden?
- Welke flexibiliteit wil ik in mijn bedrijf om de toekomst en mogelijke ‘crisissen’ aan te kunnen? En wat heeft deze uitdagende periode mij daarin geleerd?
- Welke nieuwe mogelijkheden heb ik daarin te ontdekken en bekijk ik ook ‘alle’ opties?
- Wie neemt daarin welke verantwoordelijkheden en hoe ga ik dat operatief maken?
- Welke mensen heb ik al, zag ik ontpoppen tijdens deze uitdagende periode en heb ik er daarbij nog nodig?
- Hoe en welke stappen ga ik daarin bedrijfsmatig en mensgericht zetten? Hoe ga ik alles communiceren?
- Wie gaat mij daarbij helpen zodat ik het niet meer ‘alleen’ hoef te doen?
Het wordt een tijd waarin het bewustzijn is veranderd. Waar echt samenwerken noodzakelijk wordt en waarin ieder zijn verantwoordelijkheid ziet, krijgt en opneemt. Net om chaotische tijden ook aan te kunnen als bedrijf, als maatschappij. Waar meer vertrouwen gegeven en gekregen wordt en waar mensen meer meedenken met het bedrijf en de bedrijfsleider minder ´alleen´ hoeft te doen.
Een nieuwe mensgerichte economie in plaats van een economie waarvan de mens slaaf is.
Een nieuwe wereld!