Om die brug te leggen tussen Amerika en Canada hadden de bouwers van de brug een draad nodig, die van de ene rand van de Kanyon naar de andere ging. Met de boot over de rivier varen, is op die plek onmogelijk en vliegtuigen bestonden nog niet. Blijkbaar was het een onmogelijke taak?
De ontwerpingenieur, Charles Ellet, doorbrak het dilemma door een vliegerwedstrijd te organiseren.
De deelnemer die er in slaagde om zijn vlieger aan de overkant aan land te krijgen, was gewonnen en kreeg daarvoor de prijs van $ 5. Een jonge Amerikaan slaagde in het opzet en daardoor liep er letterlijk een touwtje van de ene naar de andere kant. Aan dit touwtje werd een koord geknoopt en naar de overkant getrokken, waarna een dikkere koord, een staaldraad en uiteindelijk een kabel die sterk genoeg was om een hangbrug omhoog te houden.
Zo gaat het ook met een goed idee. Wat oorspronkelijk een vluchtig idee of een beeld was (het eerste touwtje) kan door denken en herdenken uitgroeien tot een waardevol initiatief in je bedrijf. Hoe levendiger het idee, hoe sterker de verbeelding en hoe vaker je erop terugkomt, des te sneller het kan groeien. Leg er telkens een laagje bij, maak de koord elke keer iets sterker en bouw dan de brug die je in gedachten hebt.
Enkel de beperking van jouw verbeelding bepaalt de grens van je mogelijkheden.
Ik zie te vaak ondernemers en managers overgaan tot overmatige analyse om hun business te ontwikkelen. Analyseren is een typische neiging van de mens om alles op te splitsen om op die manier beter te begrijpen. Analyse leidt jammer genoeg vaker tot verlamming dan tot actie. Het gevaar dat er in schuilt is dat we dan het groter geheel niet meer zien. Laat staan dat we het nog in mekaar krijgen. Inzicht en overzicht krijgen we eerder door afstand te nemen, te overschouwen en vooral te voelen waar het naar toe kan. Ondernemen en leiden vragen actie vanuit een visie. Visie ontwikkel je niet vanuit analyse. Gebruik je verbeelding en durf dan in je gevoel te gaan staan. Stap van daaruit in de actie. Pas daarna mag je rationeel beginnen nadenken om stap voor stap te gaan in de richting van je dromen. Lees ook eens de 5 geheimen van topondernemers.
De focus verleggen naar mogelijkheden maakt dat coaching één der krachtigste technieken is om jou als (bedrijfs)leider te laten groeien en evolueren. Piekeren en tobben over problemen heeft nog zelden iemand geholpen om het ook effectief op te lossen. Verlaat gebaande paden, zoek naar mogelijkheden en laat je daarbij, net als topsporters en topmanagers, bijstaan door een mentor of een coach. Je kent immers nog maar een fractie van je eigen potentieel en dat van je team.
Leve de mogelijkheden. Laat je verbeelding af en toe de vrije loop 😉
Ga dieper. Leid krachtiger. Leef rijker.