Het heeft alles te doen met focus en doorzetting.
Vorige maand besliste ik om samen met mijn gezin in te schrijven voor het 21 dagen “Elkedagenergie” programma.
Wat er in de weken die daarop volgde gebeurde was razend interessant!
Eerst was er twijfel. Is dit wel wat we nodig hebben?
Dan kwam de weerstand. Waarom deze uitdaging aangaan?
Daarna de “nuchterheid”. Eigenlijk leven we toch al gezond?
Onze dochter heeft een tarwe intolerantie en daarom wilden we bewust inzetten op een koolhydraatarme voeding.
Op voorzet van papa besloten we samen om er voor te gaan.
Toen gebeurde er iets magisch.
We hadden een gemeenschappelijk doel. De boodschappenlijst werd aangepast en tijdens het weekend werden aankopen gedaan in functie van de start van het programma. Er was geen weg meer terug! Op maandag waren we “klaar” om onze gewoontes los te laten en te vervangen door een nieuw voedingspatroon.
We begonnen enthousiast, maar al snel kwamen de afkickverschijnselen. Onze lichamen snakten naar snelle suikers, een lekkere boterham of heerlijke aardappeltjes, … We motiveerden elkaar en klaagden samen of lachten met onze ongemakken, want het doel was duidelijk en het engagement weerstond de verleidingen. Het commitment werd door iedereen gedragen en samen, de ene al sneller dan de andere, kwamen we de moeilijke periode door. De ondersteuning door Elke én haar klare antwoorden op de diverse vragen hadden eveneens een belangrijk aandeel in de succesvolle afronding van dit “project”.
Het delen van successen en kwaaltjes in de bredere community zorgde voor bijkomende steun en engagement.
Drie weken later waren we enkele kilootjes lichter en we voelden ons lekkerder in ons vel. De oude routines waren doorbroken en vervangen door gezonde gewoontes.
Moraal van dit verhaal:
Verandering in om het even welke context vraagt duidelijkheid in de doelstelling en focus op wat je wil en een wederzijds engagement.
- We starten met een duidelijke mindset om er de volle periode voor te gaan.
- Als je gaat, ga voluit. We gingen voor de 100 %.
- Het doel was duidelijk. We wilden gedurende 21 dagen strikt het programma volgen.
- We deelden ons engagement met mekaar en met een bredere groep.
- Bij elke verandering komen er momenten van pijn, twijfel en tegenzin.
We waren er op voorbereid (dachten we 😉 en het viel met momenten alsnog tegen. - Iedereen was betrokken en werkte daadwerkelijk mee in de keuken, waardoor het gemeenschappelijk draagvlak versterkt werd.
- Communicatie is essentieel.
Het delen van moeilijke momenten (zonder er een klaagzang van te maken) gaf wederzijdse steun. - Als het even niet lukte, gingen we dat niet verdrinken in zelfverwijt, maar telkens de draad weer oppikken en doorgaan.
- Successen delen en vieren, gaf ons energie en goesting om door te gaan.
- Het bereiken van de missie geeft een enorme kick. Het zorgt voor een mentale sprong naar The Next Level.
De rode draad van het proces herken ik ook vaak in bedrijven bij mijn cliënten.
Het succes van veranderingsprogramma’s is gebaseerd op dezelfde principes.
Er zijn een aantal voorwaarden om succesvol een veranderingstraject te doorlopen:
- Er is een gedragsverandering nodig. Dat vergt bewustzijn.
Als je steeds hetzelfde blijft doen, mag je niet verwachten dat de resultaten plots anders zullen zijn. - Als het verlangen groter wordt, neemt de motivatie toe.
- Op een bepaald moment is het noodzakelijk om effectief de knoop door te hakken en de beslissing te nemen.
- Dan pas kunnen er stappen worden gezet.
- Wees voorbereid op weerstand en twijfels.
- Ga steeds weer luisteren.
- Hou de focus op het doel.
- Motiveer mensen om ‘ownership‘ te nemen en gezamenlijke verantwoordelijkheid te dragen.
- Wees flexibel genoeg om noodzakelijke aanpassingen in het plan te maken, maar hou steeds het doel voor ogen.
- Vier succesjes en overwinningen.
Als de noodzaak er is, neem dan een beslissing en ga er voluit voor. Wees klaar en helder over het gestelde doel. Vraag een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en engagement. Zorg, als leider, in een eerste fase voor korte lijnen, communiceer, geef aandacht en toon begrip voor ongemakken en vragen, maar blijf steeds gericht op het doel.
Weet dat er na de moeilijke fase weer “zonneschijn” komt.
Als je groei wil in je bedrijf, is verandering noodzakelijk.
Het start met jouw duidelijkheid in de verwachtingen en het slaagt met de consistentie van de keuzes op het pad ernaartoe.