Bart sukkelt op dit moment echter met zijn gezondheid. De jaren in overdrive hebben hun tol geëist. De dokter heeft extra rust voorgeschreven. Bart is dus verplicht om taken door te schuiven. Hij noemt het zelf “weg delegeren”. Hij kan het niet meer aan, dus iemand anders moet het doen, maar dat loopt niet van een leien dakje. Er ontstaan frustraties. De samenwerking wringt en piept.
Wat gebeurt er precies?
Bart maakt hier de klassieke fout om plots een veel te grote sprong te maken van zelf doen naar laten doen. Ik merk vaker bij ondernemers of managers dat ze niet altijd de noodzakelijke tijd nemen om hun medewerkers in dergelijke situatie gericht te begeleiden.
De weg vooruit…
Alle taken die Bart zelf deed, omdat hij dat beter of sneller kon, vragen nu extra begeleiding. Als hij hieraan prioriteit geeft en mensen tijd en ruimte geeft, komt er snel verandering in de gespannen samenwerking.
Het is de basis van het situationeel leiderschap. Als je taken overdraagt, ga je ze niet zomaar wegschuiven naar een ondergeschikte of collega. Je gaat eerst een inschatting maken van de maturiteit en bekwaamheid van de persoon die de taak krijgt. Die vakbekwaamheid zal bepalen of je vooral gaat sturen (tot in detail uitleggen, tonen, voordoen) of vooral gaat ondersteunen (coachen, begeleiden). Als je deze basis van leiderschap over het hoofd ziet, groeit frustratie langs beide kanten. Investeer je in de relatie en ga je bewust vertragen om de boodschap over te brengen, dan kan je daar later de vruchten van plukken.
Voorzie tijd om taken te delegeren en pas je leiderschapsstijl aan de ontwikkeling van je medewerker. Geef je medewerker de tijd om te groeien.
Als er druk komt op je agenda als leider, kies er dan voor om de druk op een verstandige manier te verdelen over je team. Kijk verder dan het probleem en zie het als een kans om je team ruimte en verantwoordelijkheid te laten opnemen. Delegeren is een kunst, die je kan leren. Als je het op een goede manier doet, is het een uiting van respect en vertrouwen naar je medewerker. Jij krijgt daarvoor respect, vertrouwen en afgewerkte zaken in de plaats.
Waar ga jij prioriteit aan geven?
Breng je leiderschap naar The Next Level en maak van elke uitdaging een opportuniteit.