Feedback geven is een kunst.
“FEED BACK” is letterlijk voeding teruggeven. Wat doet het woord “Feedback” met jou?
- Wekt het weerstand bij je op?
- Maakt het jou onzeker?
- Heb je het idee dat het jou niet afgaat?
- Zwijg je of ga je dichtklappen op het ultieme moment?
- Ga je schelden of verwijten?
- Ga je er andere mensen of gebeurtenissen “bij sleuren”?
Het thema feedback roept nog steeds heel veel vragen op bij leiders.
- Heb je het gevoel dat je steeds het verkeerde zegt of de verkeerde reacties krijgt, waardoor je gelooft dat het jou niet lukt?
- Brengt het je slapeloze nachten of steeds weerkerende piekermomenten, inclusief uitstelgedrag?
Heel begrijpelijk!
Ik herinner mij nog erg goed dat ik mezelf kwaad toesprak en vervloekte, omdat ik weer te hard was geweest of de verkeerde dingen zei, terwijl ik eigenlijk feedback wou geven. Maar ook voor die keren dat ik iets had willen zeggen en het (vaak om de verkeerde redenen) toch maar niet deed.
Eén ding leerde ik daaruit: streng zijn voor jezelf en jezelf straffen helpt niet. Jezelf aanmoedigen en tevreden zijn dat je het geprobeerd hebt is beter. Het helpt om terug te proberen en beter te doen. Dan leer je! En dan leren anderen van jou! Waaronder dus ook je mensen!
En het is voor iedereen moeilijk.
Zo was ik onlangs getuige van een lastige situatie in een garage.
De auto was niet klaar toen de klant hem kwam afhalen. De stagiair had het verkeerde materiaal gebruikt en dat oplossen vroeg weerom andere stukken. Die waren er niet dacht de teamleider, terwijl dat toch het geval was. Hij werd verondersteld om dit te weten, vond de bedrijfsleider. Ze deden allen erg hun best om alles af te werken, maar de klant was niet tevreden. Wat doe je op dat moment als ondernemer? Je klant staat er en je medewerkers ook.
Ik hoor elke dag van vele ondernemers hoe lastig het is.
Hoe van hen, ondernemers, leiders verwacht wordt dat ze daarin juist handelen.
Het geeft druk en situaties kunnen er zo plots zijn.
Wat sowieso erg belangrijk is, is dat je even de situatie benoemt en/of kadert, zowel naar je klant, als naar je medewerkers. Je kan aan je teamleden aangeven dat je hier met hen op terug komt. En je geeft de klant de aandacht die nodig is. En ook zonder klant in de buurt, kan je aan je medewerkers meedelen dat wat gebeurde een spijtige situatie is en je er graag op terug komt. Hiermee geef je jezelf tijd om na te denken hoe je hierop feedback gaat geven. In die ruimte die je voor jezelf genereert, ga je de feiten nog eens op een rijtje zetten, voelen wat het met je doet en afstemmen op wat jij wilt.
Een belangrijke tip is ook dat het belangrijk is te weten dat in elke situatie de medaille twee kanten heeft wat helpt om goeie feedback te geven.
Zo kan iedereen voeding geven en terugkrijgen. Dat is GROEIEN! Dat is WIN-WIN.
Want … FEEDBACK momenten zijn uitgesproken leer- en groeimomenten, als je het goed aanpakt.
Op een constructieve manier feedback geven is letterlijk ELKE keer “A Touch of Gold”.